Introductions into single compositions


→ A Chimera
→ Am On The Verge, Concentric
→ Aposiopesis
→ Edges, Wreaths, Junk
→ In January

Writings to different themes


→ Reflection - Ecstasy - Doubt. Attempt about poetry (2016 - only German).
→ Wikipedia item about Fritz Eckhard Ulrich (only German)
→ Open letter to Navid Kermani about his speech of 28th of October 2015 (only German)
→ Spahlinger's Constructions
A few objections to Mathias Spahlinger's "thesen zu 'schwindel der wirklichkeit'" (2015 - only German)
→ Wikipedia item about Gertrud Meyer-Denkmann (only German)
→ Luck for the elole piano trio for their tenth anniversary (2011 - only German)
→ Four Days in the Wendland - a report (2010 - only German)
→ Statement on the seminar of Karlheinz Stockhausen in Darmstadt (1996 - only German)

Poems of other Authors used in my Compositions


→ Cyrus Atabay: Die Berechnung war falsch. in: → Ridge Change
   - Die winzigen gelben Blüten. in: → Beacon
   - Neue Antworten. in: → Ridge Change und in: → Beacon
   - Ungeduldig. in: → Beacon
   - Von anderer Dauer als Berge. in: → Outline of a We
   - Willst du dir die Worte aufheben. in: → Outline of a We
   - Wir aber wollen uns an die Brüche halten. in: → Outline of a We
→ George W. Bush: government statement of 29th January, 2002. in: → Outline of a We
→ Matthias Claudius: aus Der Mond ist aufgegangen. in: → Dew
→ Hasan Dewran: The thunderstorm of poverty. in: → From this World’s Black Earth
→ Şiir Eloğlu: Zurück. in: → From this World’s Black Earth
→ Benjamin Franklin: from Ratschläge an einen jungen Kaufmann. in: → Extrophy
→ Erich Fried: Kann der Kulturschock. in: → From this World’s Black Earth
   - Literarische Würdigung. in: → Flawed Hide-Out
→ Joh. Wolfgang v. Goethe: from Faust I. in: → Extrophy
→ Nicolás Guillén: Ohne uns zu kennen. in: → From this World’s Black Earth
→ Ferreira Gullar: Auch die Früchte. in: → From this World’s Black Earth
→ Martin Gumpert: Auch ist die Macht geraubt. → From this World’s Black Earth
→ Heinrich Heine: aus 2. Zyklus d. Nordsee. in: → Dew
→ Ernst Jandl: Die Kugel. in: → Possible Grasp
→ Franz Kafka: Der wahre Weg, aus Betrachtungen über Sünde, Leid, Hoffnung und den wahren Weg.    - Three Kinds Of, aus Das dritte Oktavheft. in: → Three Kinds Of
→ Maurizio Kagel: from Sonant. in: → Extrophy
→ Mazisi Kunene: Europa. in: → From this World’s Black Earth
→ Jean-François Lyotard: aus Représentation, présentation, imprésentable.
German transl. by Marianne Karbe. in: → Extrophy
→ Ossip Mandelstam: Das Horchende. in: → Shadow Mirror
Matthäus, The New Testament. in: → Extrophy
→ Peter Horst Neumann: from Vorsehung. in: → Flawed Hide-Out
→ Friedrich Nietzsche: from Götzendämmerung. in: → Dew
   - from Und also sprach Zarathustra. in: → Game Crossing and in: → Dew
→ Odia Ofeimun: Und wie kann ich singen. in: → From this World’s Black Earth
→ Ovid: from Metamorphosen. in: → Extrophy
→ Nelly Sachs: Wir sind so wund. in: → From this World’s Black Earth
→ Erik Satie: from Heures Seculaires. in: → Extrophy
→ René Schwachhofer: Ich trage das Schandmal der Armut. → W. G. Sebald: Schwer zu verstehn. in: → Re-Tort
→ Anna Seghers: Das siebte Kreuz . in: → Marx's Ghosts
→ Zafer Şenocak: auch am Zaun. in: → From this World’s Black Earth
→ William Shakespeare: from Hamlet. in: → Extrophy
   - from Macbeth. in: → Morning Laughter
→ Noémia de Sousa: Ich bin nichts als eine Leier in: → From this World’s Black Earth
→ Andrzej Stasiuk: from Die Welt hinter Dukla in: → The Light and the Seclusion
→ Paulo Suess: In January. in: → In January
→ Suleman Taufiq: Zerdrückt. in: → From this World’s Black Earth
→ Bahadur Tejani: Nur ein Trost. in: → From this World’s Black Earth
→ F. Eckhard Ulrich: experientia. in: → Flawed Hide-Out
→ Alberto Vanasco: Die Wasser der Inexistenz in: → From this World’s Black Earth
→ Adam Ważyk: Du kannst mir nicht weismachen. in: → A Chimera
Advertising Slogans. in: → Extrophy and in: → Beacon
Yoruba: Beschwörung für die Wiedergeburt eines toten Kindes.

Reviews


Wenn ich auf dieser Seite einige Kritiken anführe, die sich im Laufe der Jahre so angesammelt haben, so deswegen, weil ich weiß, wie begrenzt aussagefähig eigene Aussagen über die eigene Arbeit sind, und wie wichtig die Urteile anderer sind. Jedes dieser Urteile gibt dabei einerseits einen Widerschein der besprochenen Komposition, andererseits aber auch ein Bild des jeweiligen Verfassers der Kritik. Der Wunsch nach einer kompetenten und durchaus kritischen Auseinandersetzung wird nicht immer erfüllt.

Am On The Verge, Concentric - music for percussion, string quintet and orchestra:
→ by Werner Matthes in the Nordwest-Zeitung, Oldenburg, 1992, February 19th

A Chimera - music for speaker, soprano and seven instruments:
→ by Christiane Maaß in the Nordwest-Zeitung, 1990, December 4th

Re-Tort - music for cello:
→  by Horst Hollmann in der Nordwest-Zeitung, Oldenburg, 2020 March 11th